Ja, det är samma förutsättningar som gäller när ditt barn är inskrivet hos oss som när barnet är inlagt på sjukhus. Vi är en del av sjukhuset, men vi utför istället vården i hemmet.
Om det är så att vården av ert barn kräver att båda föräldrarna är hemma så kommer ni att få ett intyg för detta. Sedan är det Försäkringskassan som beslutar om detta ska gälla. Har ni frågor om vad som gäller kan ni kontakta Försäkringskassan direkt eller ta hjälp av en kurator som kan hjälpa er med det praktiska kring detta.
Vi arbetar dygnet runt och det går bra att ringa oss på natten. Är det en fråga som inte är akut så är det lättare att få svar på din fråga under dagtid då övrig personal finns på plats. Om det är akut och ditt barn kräver akut vård så är det 112 du ringer.
Tillsammans med er bestämmer vi tid för vårt besök. Vi försöker i största möjliga mån anpassa oss till era behov och önskemål. Ibland kan det kräva att vi måste planera utifrån hur många inskrivna barn vi har och vilka tider på dygnet de behöver vård, t ex bestämda tider för behandling, provtagning m m.
Vi försöker skapa kontinuitet i vilka som kommer hem till er, ofta de som är ansvariga och som ni har träffat på vårdplanering eller på vårt första hembesök.
Det kan bero på vilken tid på dygnet det är och var i regionen vi befinner oss. Självklart gör vi allt vi kan för att komma till er så snabbt vi kan, men vi har inte blåljus så om ditt barn behöver akut vård ska ni ringa 112.
Det viktiga är att ni finns för ert barn/er ungdom om det vill ha er nära under vårdhandlingen eller om vi i vissa fall behöver er.
Då vill vi att ni talar om det för oss så samtalar vi om hur vi kan hjälpa er att känna er säkra i vården kring ert barn.
Copyright © 2022
Bilder används under Creative Commons från fontplaydotcom